Hoe luxaflex je kan helpen op goede ideeën te komen.
Mijn ouders willen graag luxaflex. Mijn man en ik komen helpen. Ergens vanuit mijn ooghoek zie ik mijn vader het plastic verpakkingsmateriaal onderzoeken: hij blaast erop, bekijkt het van alle kanten. Ik word nieuwsgierig en wil weten wat hij aan het doen is.
‘Even kijken of het ook waterdicht is, …. dan kun je ‘m vullen. .. Wat guppies erin en je hebt een grappig aquarium’, is het antwoord.
Ik knip alle lamellen 3,9 cm korter. Ik zie hem denken wat hij met al die stukjes afval kan doen…
Als de luxaflex hangt wil ik alles opruimen. Mijn vader is verontwaardigd als ik de lege verpakking oppak. ‘Veel te mooi materiaal, zonde. Kijk, je kunt het ook op de reling van het balkon leggen. Dan maak je er wat gaten in en doe je er plantjes in..’
Hoe je van niets iets kan maken. Mijn vader is er een ster in. Altijd al geweest. Als kruidenier plakte hij vroeger de reclameposters op de kop op zijn winkelruit. ‘Geert, het biljet hangt op de kop!’, zeiden de klanten. ‘Als je weet wat er op staat, krijg je het gratis. Niet omkijken’, was dan zijn nuchtere antwoord. Hij was zijn eigen marketing. Voerde zijn eigen ideeën uit. Liet zich niet stoppen door wat anderen er van vonden. En nu op zijn 90ste heeft hij er nog steeds plezier in.
Hoe doe je dat nou als je van nature niet zo die ideeën stroom hebt? Stel: je hebt geen ideeën hoe je die bijeenkomst nou moet aanpakken. Of hoe je een nieuwe doelgroep kunt bereiken. Of hoe je indruk kunt maken met je sollicitatiebrief. Of… Met welke vraag loop jij nu rond?
Laat je vraag los. Pak een voorwerp wat in de buurt ligt, een lege closetrol, een afgebroken schroevendraaier , een wattenstaafje. Bedenk 50 toepassingen. De kunst is om niet teveel na te denken. En vooral geen oordeel te hebben over je idee. Oordelen zijn ideeënkillers. Als je eenmaal op dreef bent, wordt het steeds leuker.
Daag je zelf uit om na ieder oordeel nog vijf nieuwe toepassingen te bedenken.
Deze methode kan een uitstekende ingang zijn voor de vraag waar je werkelijk mee worstelt. Dus:
- Laat je vraag los: zet je vraag op papier en leg het weg.
- Trek een keukenla open, loop je schuurtje in. Pak een willekeurig voorwerp.
- Schrijf minimaal 50 ideeën op over de toepasbaarheid van dat voorwerp.
- Schrijf door zonder je pen van papier te halen en zonder na te denken.
- Stop niet voor er 50 op papier staan en daag jezelf uit om er 60 van te maken.
- Neem even pauze en geniet van alles wat je hebt opgeschreven.
- Ga terug naar je vraag.
- Schrijf weer zonder je pen van papier te halen.
- De kunst is je oordeel uit te stellen. Dus, ja ook die ‘stomme ideeën’, vooral die!
- Schrijf minimaal 50 mogelijke antwoorden op.
- Deel je antwoorden in op haalbaarheid en originaliteit. Bij de antwoorden die je wel origineel vindt maar niet haalbaar kun je jezelf de vraag stellen wat er wel haalbaar is. Welke potentie heeft het antwoord. En wat heb je nodig om het wel haalbaar te maken.
Ik vind het leuk als je wil je delen hoe deze stappen je geholpen hebben met je vraag. Laat een reactie achter bij dit blog.
Stuur mij je 50 ideeën over de toepassing van een lege luxaflexverpakking. De meest originele beloon ik met een eervolle vermelding op mijn website en natuurlijk een passend cadeau…
Intussen zijn de plankjes gezaagd en in de verpakking geschoven. De plantjes zitten er in. Mijn vader is klaar voor de zomer. Lekker genieten op het balcon.
Geef een reactie